الاثنين، 30 نوفمبر 2020

 .................

رضا الحسيني

.......................




السبع بنات ..رواية / رضا الحسيني
الجزء الأول ( الحلقة الاولى)
_ اصحى ياحاج السمس طلعت .. صباح الخير
_ صباح الخير .. إيه .. أنا اتأخرت إزاي كده في النوم النهاردة
_ لقيتك نايم تعبان قلت أسيبك شوية ..لازم ترتاح ياحاج
_ مش متعود ماانتي عارفة عالراحة .. البنات صحيوا
_ أديني بصحًيهم أهو .. قوم بس انت اتوضا وصلي يلا
_ ياااه .. فعلا جسمي متكَسر قوي .. ياقوي
_ على مهلك ياحاج .. بالراحة على نفسك ياخويا
.. يلا ياحكمت صحي اخواتك .. وسيبك من شعرك ده شوية
_ حاضر أديني بصحيهم أهو .. قومي يانهى .. اصحي ياست زينب .. يلا ياوزة .. اصحوا بقى مش بتشبعوا نوم ؟!
.. ياماما تعالي شوفيلك حل فيهم مش عاوزين يصحوا
_ إيه ياحكمت الزيطة دي ياختي اللي عالصبح .. فيه إيه
_ طب قولي صباح الخير ياست نور
_ أنا يا أبلة حكمت هقولك صباح الفل ياأحلى أخت إنتي
_ ياسلام على لسانك الحلو يافريدة ياروح قلبي .. هاتي بقى بوسة حلوة ياعسل إنتي
.. وصحًي بقى مفيدة وياكي .. ماما من بدري عاوزانا نصحى كلنا يلا
_ خير فيه إيه النهاردة ياحكمت؟!
_ لسه مش عارفة .. أنا زيكم مش فاهمة ليه
_ مش عارفين إن بابا بيحب يفطر ويايا قبل ما ينزل للمحل
_ لا يافريدة يافالحة مش عشان كده أكيد .. حاسة فيه حاجة تانية
_ ممكن برضو يانهى
... وصرنا جميعا ككل يوم نتشارك في تجهيز الفطار وأمنا تجلس بالصالة على الكنبة كعادتها .. صارت حركتها أصعب من الأول .. ووزنها يزداد مع الوقت .. كما تزداد طيبتها وضحكتها الجميلة .. ويزداد حبها لنا .. لم نعرف يوما منها تفريق لنا في المعاملة .. فقط أنا كنت عندها الأغلى .. كنت الأكبر.. وعشت معها وأبي سنواتنا الأولى .. حينها كنا نعيش بمنتهى البساطة وكان بيتنا دورا واحدا قبل تعليته ليصبح دورين هكذا,,
_ إيه ياحكمت مالك يابنتي .. سرحتي في إيه كل ده .. مدي إيدك يلا بسم الله
_ حاضر ياأمي هاكل أهو .. لمتنا دي أحلى حاجة الصبحية
_ ربنا مايحرمني من لمتكم معايا كده أبدا يابنات
_ يارب يا أبويا .. ولايحرمنا من وجودك وسطينا
_ صحيتنا ليه بقى بدري يا بابا يلا اعترف بسرعة
_ بس يامقرودة إنتي .. على طول كده مسحوبة من لسانك ياست فريدة
_ دي عسولتي سيبيها يانور براحتها
_ ياسلام عليك يابابا يانصير الغلابة اللي زي
_ إنتي غلبانة إنتي ههههه
_ أيوة ياأبلة نهى غلبانة ونص اسألو بابا
_ النهاردة جايلنا ضيوف على بعد المغرب كده
_ ضيوف مين ياأبويا .. حد من قرايبنا
_ لا يا حكمت يابنتي .. جايلنا ناس جيرانا .. وحاسس كده جايين بالخير
_ أنا شامة ريحة جواز يابابا
_ ربنا يسهل يانور يابنتي .. بيتنا ماشاء الله مليان بالعرايس .. هو فيه في الدنيا كلها بنات حلوين زيكم
_ هما لمحولك بحاجة ياحاج
_ أيوه ياحاجة فهمت منهم جايين يطلبوا بنت من بناتنا
_ طبعا جايين يطلبوني أنا يابابا صح ههههه
_ صح ياغلاباوية هيريحونا منك يامقرودة
_ أيوة يا أم لسان طويل
_ ياعالم ياحبيبة قلبي يوم جوازك هكون عايش ولا لا ..
_ ماتقولش كده ياأبويا .. ربنا يديلك الصحة وطولة العمر
_ إيه ياحاج الكلام ده .. ربنا يخليك لينا .. وتفرح بيهم كلهم
_ كان نفسي يبقى عندي ولد يشيل معايا ومن بعدي ويخلي باله من إخواته البنات
_ ماإحنا كلنا جمبك أهو ياأبويا .. ماتشيلش هم حد فينا أبدا
_ أنا يابابا ولدك ولاتزعل ههههههه هاتلي انت بس قميص وبنطلون
_ شوف البت المقرودة ولسانها
_ تعالي في حضني تعالي ماحدش فيكم يزعلها أبدا لوبتحبوني يانهى إنتي واخواتك
_ حضن وبوسة لأجدع بابا هههههه اتغااااظوا بقى
الى اللقاء مع الحلقة الثانية


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق