الأربعاء، 31 مارس 2021

 ...............

صابر قناوى

..........



بقلم شاعر صابر قناوى
،،،،،،، ياليت الشباب يعود،،،،،
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كل
مقول تعدل
تذيد
عليه بلوى وهموم
أقلول
بكره حال يتبدل
القيها
ضباب وغيوم
ولما
كبر اتانى
وقلبى
شاخ بين ضلوع
بقيت
انده محدش سمع كلامى
بقيت
احمق وتسبقنى دموع
انا
اللى كنت وكان زمانى
بقيت
عليه ناس بتلوم
كنت
غليون فى بحر مالح
وكان
موجى يخبط بريم
وكنت
فى سماء نسر جارح
وليوم
على بر مش عارف اعوم
كنت
اضرب برجلى
كان
تحتى جبل يزلزل
وفى
غابه لما كنت ارمح واجرى
كانت
تهرب منى وحوش
دلوقت
على فراشى بتململ
ومن
مكانى مش قادر اقوم
كنت
اسد عيش فى غابه
كانت
تخشانى ديبه ونمور
وليوم
طمعت فيه ديابه
وقاعد
فى عرينى مش قادر ازوم
كنت
عيق وسط جيالى
وكنت
بيدى اطول نجوم
ولما
عجزت وكبر اتانى
اصبح
كلامى ملهوش لزوم
كنت
دنيا مزهزهالى
كنت
زى مطلب انول
دلوقت
مش قادر اقوم من مكانى
كنت
فاكر انى شباب حيدوم
اياك
الموت نسينى
ولا
دى ايام عليه بدور
ولا
علشان اشوف بعينى
الموت
رحمه ياحى ياقيوم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق