الجمعة، 30 أبريل 2021

 ...................

خيرى حسنى

...............



قصيده بعنوان
(سحابة صيف؟!)
وهاتعدى
وليه نترك
شيطان بينا
يعفرتنا
ويجننا
ويخربط
موازين بيتنا
فأشد بكلامى
وتشدى
أمور سهله
لو هانخدنها
بقلب صافى
ما هو إل جاي
جاي ورايح
بتاخد الدنيا
وبتودى
والقبر فى
نهاية العمر
بيلم
تكشرى وأنا
أكشر
والغيظ هياكلنا
ويفجرنا
تبيضى الوش
وتسودى
أنا عارفك
حبيبتى صحيح
لكن ليك قيامة
إن قامة
تخربي البيت
وتنفضى
أدي عيالك
وأدي همك
قوم بيه ياحلو
وإستحمل
ولو هاتفوق
إبقى قابلنى
وأنا عادى
طول عمرى
زي الصخر
قوي ومنيش
سهله
وعند البحر
على طول روح
وروح ماشي
عشان تتعب
بدون مركب
ولا سفينه
ولو ضربك
جنون عقلك
وبقيت شاطر
بيهم عدى
يا حبيبتى
سحابة صيف
وهاتعدي
لا أنا مخصماك
لأني فى
لحظه عرفاك
تاكلي عقلي
بكام كلمة
وفي النهايه
قومي تغدى
لقمه هانيه
هانقسمها
بنفس راضيه
وهاتقضي
يا سلام عليك
ياعمرى
دا إنتى والله
كل البيت
ومن غيرك
هايتحملنا
يا صدر حنين
يا جميله
ياورده في
حديقة بستاني
أنا بكذب
خلاص ماشي
طيب قومي
بصي فى
مرآيتك بس
ياريت ياريت
بشويش لا تشوفى
إل فيها عفريتك
فتنخضى
سحابة صيف
يا تاج راسي
وهاتعدي
وليه نعملها
دي حكايه
وروايه
أقسم بربي
ضحكتك
وبسمتك
نور بوجهك
تخلي القلب
مسرور
فين غنجك
ودلالك
وقلبي ساعتها
يصفى لك
إنتى الحبيبه
وفيه غيرك
طيب دلوقتي
لو قلت غلطه
يعنى تعالي
أشتري ليك
كام عبايه
وطقم للعيد
أظن ساعتها
تقومى فى
ثانيه وتشتدى
يا ستي
سحابة صيف
وهاتعدى؟!)
29/4/2021
ترنيمات وخواطر. بقلم)
خيرى حسنى...............)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق