الجمعة، 31 يناير 2020

................
جمال حلمي ابراهيم
..............



ديمآ حبيبي
ينسى أسمي
وأقول ومالو
أنا الكبير ....
بحب أمشي
كده ف زمني
رافع شعار
الحب ... خير ...
أصل الزمن ده
كتر كلامة
والحق فيه
أعمى ضرير ...
يازمني عدي
بلاش تهدي
وتقف كتير
عند الصغير ......
قررت أمشي
فيك يازمني
زي ال قابلي
وأنسى ال باعني
من شهور .......
ده أسمة عيب
والله ياصحبي
تتكلم ف ضهري
كلام نعير ........
خلاص نستني
ونسيت ال بنا
وأيام الهوان
والمر المرير
ياخسارتك ياصحبي
ديما بتحكي
ف أي حاجة
بدون وعي
ولا ضمير ...
بص ليوم
قبل ماتهزي
كلام الرجال
تمنه كبير ...
ياصحبي انسى
أنت مين
وبلاش تعيش
ف وهم الأمير ...
ياما مناصب
زالت ف لحظة
وأصحابها
سكنوا القبور ...
الدنيا بتاعتك
لعبه حلوة
وكل واحد
لعب له دور ...
الأدوار كتيره
بس المهم
تلعب ف نور ....
انا أصلي ريفي
والريف حليفي
ومهما اوصل
مابحب الظهور ...
وعايش حياتي
بكلمة شرف
مهما كان
الغير حقير ...
بيئتي خصبة من
زمان وأنا طفل
ف عمر الزهور ..
لا اعرف لوع
ولا نكاية
والحق عندي
سيف الأمور ....
أصل ال ربا
ترك لي تركة
من عبير .....
حب ربي
وحب رسولي
والحق حق
مهما كلفني
من تكدير ......
كان بجد ريفي
خلوق
وحد فاهم الأمور ..
زرع فيا
الشرف والأمانة
وكلمة ضمير ...
علمني حسم
الأمور
ال فيها
كلمة مصير ....
صحصح وفوق
ياللي أنت نايم
الزمن بيجري
ياريت تفكر
ف يوم عسير ....
وتاخد كلامي
نصيحة مره
بدون تكبر
ولا غرور .....
لية يادنيا ديما
تدي الأغبية
الحجم الكبير ..........
بقلمي / جمال حلمي ابراهيم
( ديما حبيبي ينسى أسمي )

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق