الثلاثاء، 30 نوفمبر 2021

 ...............

خالد وجية

..............




ايه يادنيا
الزمن عارف حكايتنا
وصلنا لطريق مسدود
وإن الي كان بنا مكنش له حدود
كان بنا وعود
وكان أملنا منشود
فرشنا الأرض ورود
تحديتك يا دنيا برغم كل السدود
لكن ايه الي حصل
أصبحنا نعيش بجمود
ووصلنا لطريق وعر وركود
منكرش الي كان بنا شيء ملوش حدود
ولما افترقنا يا زمن
جايه تعتبيني اني جاحد وناكر للجميل
انا عمري معرفت الحقد ولا الكراهية
كانت يدي ممدودة
وجاي بعد الي حصل تنعتيني بالنمرود
والي يسمعك يفتكر انك معاك ادلة وشهود
أصبحت متهم والكلام عليا مردود
لو كنت جاية تحاسبيني يادنيا
حاسبي نفسك الأول
وبعدين تعال عاتبيني في أصل الحكاية
ولا انكرت عليه البداية
وبالصدفة سمعت انك بتشنعي عليه حكايا
أصبحت أنا المتهم
وانك رافعة علية قضية في محكمة البداية
بس افتكري
معندكيش ادلة تدين الي جوايا
لذى انا بريئ من محكمة البداية
لمحكمة النقض بالنهاية
امشي يا يادنيا مخلاص
انا عرفت أصل الحكاية
جرة قلم..
بقلم خالد وجية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق