الثلاثاء، 28 ديسمبر 2021

 ..............

حنان سلام

............




فرصة ثانية
==========
الفرصة الثانية تكون بشرط
تضميد القلب من كل ألم وجرح
كنت سببهم ووجعهم
لايأسك ودموعك ترجع مامضى
ولاعمرى أعطيته لك وضاع
يرجع لى من جديد
عوضى عن أيام أساك مستحيلة
أوعدك أنساك بكل إمتنان
نقطة وماعاد لك أول السطر
بتطلب فرصة من غير ماتتغير
كان أملى تحس وتفهم معنى الحب
حبى لك عدى الدرجة المسموح بها
وصفت نفسك ملاك بجناحين
والكل شياطين جهنم على الأرض
فكر وراجع نفسك وإندم
وكف عن الملام على طيبة قلبى
ولاتنعتنى إن ثقتى الزائدة
كانت سذاجة وضعف
لاكانت شوق وعشق وأمانة وصدق
سقط عنك قناع خداعك
ولن أكمل على يأسك وضعف قلبى
كنت حلمى وأيقظتنى على كابوس
حقا الدنيا بتتغير
وجاء الوقت وأصبحت بنظرى صغير
والآن أنا بتفرج على العجايب
تعذبنى وتتفرج وبتفرح فيا وتشمت
لكل وقت آذان ولكل إحتمال نهاية
الكبير كبير من يومه ياإبن الناس
بالأصول والأفعال ليس بالكلام
نعم إتغيرت وعرفت أكرهه وأقسو
ظهرت حقيقتك على الطبيعة
ألم ووجع وجراح
إندم وإحزن وتذكر قلب حبك
وقابلته بغدرك وخيانتك وأكثر
إنظر للفاتورة وإدفع الضريبة
حبى كان كبير عليك يامن كنت حبيبى
وأنت كنت لاسند ولاأى شئ
البعد ليس بمستحيل
لا أصبح سهل ومباح
مع قلب بلا دقات
مع جسد بلا روح
مع إنسان بلا إنسانيات
بدون وداع بدون خداع
أبعد أنا ولاإبعد إنت
النهاية لى سواء
ألم وندم وجراح
لايشفيهم طب ولادواء
بقلم / حنان سلام

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق