الاثنين، 31 مايو 2021

 ..............

محمد كمال

................




أنا الملك خوفو
أنا الفرعون الأصيل
أنا إللى بنيت الهرم
أنا إبن مصر أم الكرم
أنا صاحب الاعجاز
وصممت أكبر إنجاز
عجيبه من عجايب الزمان
إسأل عنى تعرفنى
وتعرف أهلى ونسبى
أنا إبن مصر أم الدنيا
وكل الناس زارتنى
أنا إللى بنيت الهرم
عارف بنيته ليه
عشان يكون قبري
عارف أنا مؤمن بإيه
البعث والحساب
أنا الفرعون الأصيل
أنا إبن النيل
والكل يعرفنى
الكل بيزورنى
واللى يشوف الهرم
يعرف حضارتى
بنيته من ألاف السنين
وثابت على أرضى
أنا إبن مصر الكريم
والكل يشهد لى
دافعت عنها سنين
وكتبت تاريخ بلدى
سطرت بإيدى تاريخ
ودافعت عن بلدى
أنا خوفو العظيم
واسأل هتعرفنى
أنا إبن النيل
نسب يشرفنى
وخير البلد كبير
وروحى أنا فى بلدى
وعمري ماكنت بخيل
وخيرها مغرقنى
إشهد وقول يا تاريخ
عن مصر أم الحضاره
بلد العجايب والهرم
أكبر رساله
بقلم محمد كمال
شاعر مصر


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق