الأربعاء، 28 أغسطس 2019

.........


مريم بوجعدة
..........
ربما تحتوي الصورة على: ‏‏شخص واحد‏، و‏‏محيط‏‏‏

كان قلبي خالي ومرتاح
كنت بعيش في حرية وبراح
وبهمسة نسمة شغلتني
وزقزقة عصافير الصباح
رحت أعمل فنجان قهوة
عشان أصحي المشاعر
بس برمشة عين
شفت القمر في عز النهار
فارد جناحاته على الشرفة
غمز لي غمزة وقال
صباح الخير يا جميل
رفعت عيني عليه
وأخدني قلبي إليه
وروحي طايرة في السماء
من فرحة صباح جميل
رديت عليه وقلت صباح النور
تحب أصب لك قهوة معايا
قالي مقبولة من إدين الياسمين
ضحكت ضحكة السنين
وسألني بتضحكي ليه
انكسفت واتبسمت
وهو فهم كل الكلام والمعاني
قالي حلاوتك مش معقولة
قلت له عيونك الي حلوين
أخدني في رحلة سفر
وغنى لي مواويل
وقرأ لي أشعار
ولا أشعار الملايين
حبيته حب مش معقول حب عشق مجنون
في لحظة شوق وانا بين أيديه
همس لي وقالي بحبك
قالي يازهرة العمر
حبيتك موت من سنين
همست همسة بين نفسي
ورديت عليه انت حبي وضي العين
بقلم ...مريم بوجعدة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق