الاثنين، 31 ديسمبر 2018

...........
«بقلم جابر عبدالقادر»
.........

L’image contient peut-être : 2 personnes


«المهم حبك عايش في قلبي»
«بقلم جابر عبدالقادر»
«أطفالنا علماء المستقبل»
================================= 
انا مين مليش غيرك يارب ليس لي مكان غير أرضك يا خالق الكون أنا هنا في جو شديد البرد أنا اخويه والكل شايف حالي ولا يكون عنده خير يقول مين دواال ليس عندكم أولاد بسبب الطلاق الأم تترك أولادها والأب يقول مليش أولاد في النهايه أنا هنا أمام خالق البشر الشاب يجري علي الزواج وحين يقع 
==================================
علي الحبيبه يقول له اجمل الكلام يكون طاير الي السماء حين يمسك ايده ولا يشوف نظره من عيونها وحين يسمع صوتها ينسي اسمه وهي تقوله حبيبي كنت في انتظارك وأحلم بيك يوميا كنت انت لي الحياه الجميله تقول له تأتي لي الي بيت اهلي أمته علشان لا أقدر استني كل يوم يعدي عليه وانت بعيد
==================================
عني يكون سنه من عمري فات حبيبي قلبي وروحي تنادي عليك ويقولك مستني حبك وحضنك وحين يذهب الشاب الي أهل حبيب قلبه يشرط عليه والد الحبيبه عندك شقه تأتي له بشبكه كبيره وشقه مفروشه علي التراث الفرنسي وهو جالس لا يعرف غير ينظر إلى حبيب قلبه وبعد يقول أنا موافق علي كل
==================================
الشروط ويشتغل لليل ونهار ولا يعرف ينام غير ساعه في اليوم وبعد كده يفرش الشقه ودخل عليه وحين جاب الطفل الأول والثاني يقال له انتي طلاق كان يوم غم ولا أعرف كيف حبيتك كنتي همي وهي تقوله أنت ليس حبيبي كنت افتكرك غني وتأتي لي بكل حاجه لكن طلعت فقير ولا تتحمل مصروف البيت ولا
==================================
مصروف اولادك وكنت أفتكرك ام وزوجه تتحمل معي وانا في أشد الظروف لكن طلعتي تحبي نفسك وانا اتزوج من واحده اخره غيرك واسيب اولادك معاكي لا أنا اسيبك أنت وأولادك أنا لسه صغيره وجميله وميه واحد يتزوجني اعمل أنا واخويه ننظر ليهم واقول لهم ذنبنا ايه انتم السبب في ضياع اولادكم لكن أنا ادعوه
==================================
عليكم واقول لكل الناس نحن ليس لنا ام وأب انتم أموات لكن أحياء بكره تشوف اعمالكم أنت عاوز تتزوج وانتي حلوه ميه واحد يتزوجك بس افتكروه كلامي نحن صغار السن لكن عندنا عقل ولا نتكلم غير بقلب إنسان ضعيف وربنا دايما مع الضعيف أنت زوجتك تقتلك وانتي تشتغلي خادمه في بيوت الناس ==================================
ولا تكوني جميله بس تكوني قبيحة الوجه والقلب أنا اخويه معنا خالق الكون ولا يتركنا بكره يكون في قانون يحبس الأم والاب علشان هم سبب الارهاب والجهل في مجتمع عاوز في علماء ومثقفين ليس،يكون في إرهاب وشحتين ونكون في مجتمع راقي وجميل عقول الاطفال هم جيل المستقبل للبلد
=================================

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق