الجمعة، 28 يونيو 2019

..........
.........

...........


ربما تحتوي الصورة على: ‏‏طعام‏‏



عصفور مجروح وقف
على شباكى
فتحت لى بيتى و قلبى
ايوى رعايته باخلاص
لما طيب من كل جروحه
فاتنى و طار
طيب كان قبل
ما يمشى يقولى
سلام
انا معكم أن العشرة
كانت بينا كام يوم
انا مش زعلان ابدا
منه
لكن لى عنده سؤال
هو انا كنت شجرة
وقفت عليها ترتاح
فيها كام يوم
انا عاملتك بكل حنان
كنت طبيب لجروحك
حتى انى ما بخلت
عليك بنصحتى
و ديتك من عمرى
ساعات
يا عصفور خليك
طاير من غصن
للغصن
بكرة تعرف انك
كنت معى بتعيش
فى أمان
كل كلامك لى
فى الكتمان
عمره ما يخرج
لحد حتى لو قلت
عنى فى نفسك
اى كلام
يا عصفور
كنت ابات سهران
شايل همك كأنه
همى
و عشته معك بالإحساس
كنت بدارى دموعى
عنك من خوفا عليك
كنت بقولك اوعى
تخاف
الصيد هو كمان
خايف يوقع
بالفخ لأنه جبان
اوعى تفكر أنى هاخون
عهدى معك
قلبى أطيب مما تتخيل
لأنه حقيقى قلب
ساكن بين
ضلوع إنسان
يا عصفور
لو تعبت فى يوم
متفكرش
متترددش
ارجعلى
بيتى مفتوحلك
عنوانى زاى ماهو
ماتغيرش
سبت شباكى مفتوح
علشانك ليل و نهار
يمكن يوم تحتاجنى
ساعتها اقولك
مرحب بيك
من غير اى عتاب
يا عصفور
بسأل ربى يصونك
من غدر الناس
و تعيش عمرك
كله بسكينة
و راحة بال
يا عصفور
عاوزك تتعلم
من تجربتك
زاى تبنى عشك
بشجرة
كل اغصانها فيها
أمان ،،،،،،

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق